Saturday 7 January 2012

Menanti dan mencari..



Entry kali ni berbeza sikit dengan yang sebelum2 ni..penulis nak bawa pembaca2 berfikir seketika.
Apa beza menanti dan mencari.see?simple kan,,sume org bole jawab menanti 2 tunggu tanpa bt apa2 n mencari  2 usaha ntok dapatkan sumthing,btol?

contoh 1

Dalam permainan bola sepak.cuba kita menanti je bola 2 ntok bola 2  sampai kat kita…for sure lambat kita akn dpt bola 2..kan2?dapat 2 mmg dapat tapi bole kita kira bapa kali kita mampu sepak bola 2..berbanding dengan yg lari2 kejar bola..dia akan dapat banyk2  kali coz dia mencari…kan?

Contoh 2

Dalam pelajaran..if kita asyik menanti ilmu je.agak2 bapa bnyak ilmu leh kita dapat.dapat 2 mmg ar dapat..tapi kuantiti n kualiti dia camna??? ilmu itu dicari bukan mencari..betol?so bila kita yg mencari ilmu mcam cari cikgu2 bila kita perlukan ilmu dia..,ilmu 2 lebih melekat dengan kuat sebab kita yg mencari and fitrah manusia ar.benda yg susah dia dapat komfem dia akan hargai,btol?…. Boleh terima k cam2??

Contoh 3
Soal jodoh pulak.ok yang ni lain sikit…menanti 2 memang sinonim bagi pihak perempuan..hee  sbb 2 ada pribahasa melayu “ibarat perigi mencari timba” jelas mnunjukkan  xkan la perigi nak cari timba kan.xlojik!.mesti r timba cari perigi kan…n mcm 2 la pemahaman org kita~lelaki mesti mencari dan perempuan just menanti .he..x salah ntok menanti dalam skop ni.sbb jodoh 2 rahsia Allah so xpyh ar kita terlampau mencari…pendapat saya biar kita mencari dalam doa2 kita..so biarkan Allah yang tetapkan suma 2.. Doa org2 yang bersabar ni insyaAlllah dimakbulkan..so,sabar je..mudah2an Allah tetapkan jodoh yg baik ntok kita..sape orgnye??? 2 belakang kira..ok??
Ok~macam na pulak ngan hidayah Allah..??
Perlu menanti or mencari?
Selalu org sekarang bila disuruh berubah jawapanya “aq blom trima hidayah lagi…” “hidayah blom sampai lagi” sebenarnya hidayah ni akan datang k bila kita menanti je tanpa wat apa2??jawapannya  TIDAK…..hidayah 2 MESTI dicari bukan menanti ,, MACAMNA? Kita sendiri yang harus selalu selalu dekat ngan Allah..mintak dari dia..supaya dikurniakan hidayah,,,berdoa dalam setiap sujud kita..insyaAllah bila selalu kita berdoa cam2 Allah akan bagi hidayah..sebab Allah 2 maha mendengar,,penyayang,pengampun n Allah berfirman dalam quran “berdoalah pasti akan aku kabulkan”
Dan sesungguhnya Allah x memungkiri janji.kan? berusaha lah,.carilah petunjuk Allah dalam setiap apa yang kita lakukan hari2~mudah2 an diberkati J



"umpama membuat sebuah sampan kita pastinya akan membuatnya diatas darat.namun digunakan diatas dasar air.diibaratkan kita melakukan amal kebajikan untuk manfaatkannya diakhirat.jika baik dan sempurna sampan itu maka sempurna jua lah kita ketika hari pembalasann kelak ...." 


jangan jadi orang yang berkhayal.berazam ingin menjadi manusia hebat  namun belom pernah melakukan amal ibadat dan terus menanti sahaja..itulah golongan orang2 yang rugi 


cetusan idea Fatiha amani ~ 

No comments:

Post a Comment